תפריט

נפקדות – המדריך המלא

מה בין עריקות לנפקדות? האם מדובר באותו דבר? ומה הן ההשלכות של נפקדות\עריקות? השאלות הללו מעסיקות חיילים רבים, ובהתחשב בכך שעריקות היא עבירה חמורה יותר, ננסה לעשות קצת סדר.

מה זה נפקדות?

נפקדות היא מונח צבאי-שלישותי בצבא, המיוחס לחייל שביצע עבירת היעדרות משירות ללא רשות עד מספר מסוים של ימים. בשל כך, נפקדות היא למעשה שלב אחד לפני בטרם יהפוך החייל המבצע עבירה זו – לעריק. המינוחים "נפקד" או "נפקדות" השתרשו בפקודות צה"ל, כדי לבצע הבדלה בין עריקים לבין נפקדים וזאת משום שעבירת העריקות נחשבת לחמורה יותר וכך גם הטיפול בה.

"נפקדות" מוגדרת בפקודות המטכ"ל כאחת מאלה:

  1. חייל שנקרא להתייצב לשירות, ולא התייצב במועד שנקבע;
  2. חייל שעזב את יחידתו או את תפקידו ברשות, אך לא חזר בזמן;
  3. חייל שלא נמצא במקום שהיה צריך להימצא בו באותו זמן, לרבות חייל שיצא מן הארץ ללא קבלת היתר על-פי פקודות הצבא;
  4. חייל שנשלח מיחידתו ליחידה אחרת, ולא התייצב ביחידה החדשה במועד.

על כן עריקות מוגדרת בפקודות מטכ"ל כ"חייל שנפקד יותר מ-20 ימים רצופים" כך שאם אתם נעדרים מהיחידה שלכם פחות מ-20 יום אתם עדיין מוגדרים "נפקדים".

האם עליי לחשוש מלוכדי העריקים?

כרגע לא. הנוהל הצבאי הוא שכאשר חייל נפקד מהצבא (טרם עברו 20 ימים מאז שהגיע ליחידתו בפעם האחרונה) ישלח אליו מפקד מהיחידה וזאת על מנת לנסות ולשכנע אותו לחזור ליחידתו. באם החייל לא חזר ליחידתו לאחר 20 ימים, יועבר החייל לטיפול של מדור העריקים וזה השלב בו המשטרה הצבאית לוקחת אחריות על החייל ומפעילה, בין היתר, לוכדי עריקים כנגד החייל.

חשוב להבהיר: לוכדי העריקים לאו דווקא יגיעו לבית החייל ביום שבו יוגדר החייל "עריק" ויתכן ויקח זמן מה עד שיתחילו לפעול. על כן, יש לקחת זאת בחשבון. חשוב להדגיש כי בחלון הזמנים הזה היוועצות עם עורך דין המתמחה בדיני צבא היא קריטית על מנת למזער נזקים ולמנוע עונשים כבדים שעשויים להיות מוטלים על החייל.

השלכות הנפקדות

כאשר החייל נפקד משירות הוא מבצע עבירה שלישותית לכל דבר ועניין ועל כן ההליך השלישותי יחול עליו. במקרה כזה, החייל ישפט ע"י קצין מוסמך שרשאי לגזור עונשים בהתאם לדרגתו. העונש אינו עונש "קבוע" והוא יהיה תלוי בנסיבות כל מקרה לגופו ובין היתר: מצבו האישי של החייל, משך הנפקדות ובעיקר שיקול הדעת של הקצין המוסמך. העונש המירבי על נפקדות עשוי להגיע לעד 30 ימי מחבוש או לחילופין עד 35 ימי ריתוק.

נפקדתי לפחות מ24 שעות – האם אני אקבל את אותו העונש?

נפקדות זו מוגדרת "נפקדות קצרה" או "היעדר מהשירות שלא ברשות עד 24 שעות". ככזאת, הדין הצבאי מתייחס אליה בצורה מקלה יותר, בין היתר כדי לעודד את החייל לחזור ליחידתו ובמקרים כאלה העונשים שניתן יהיה להטיל על החייל הם מופחתים משמעותית מנפקדות שעולה על 24 שעות. כך למשל, במקרה שכזה עונש המחבוש המרבי שניתן יהיה לגזור על חייל יהיה 8 ימי מחבוש.

ומה עושים אם בכל זאת אני נפקד\ת ליותר מ24 שעות?

כאמור, במידה וחייל נפקד ליותר מ24 שעות הטיפול המשמעתי ואיתו הענישה עשויה להיות חמורה יותר. במקרים אלו, יחול חוק השיפוט הצבאי, תשט"ו-1955 ומשכך במרבית המקרים החייל צפוי לעונש מאסר בפועל. יש לציין כי נפקדות של חייל מילואים הינה קצרה יותר ועומדת על 15 ימים בטרם יהפוך חייל המילואים לעריק כהגדרתו בחוק השיפוט הצבאי.

עניין נוסף שעל חייל הנפקד משירות לקחת בחשבון הוא המשכרות הצבאית שעשויה להיות מוקפאת לאחר היעדרות של 24 שעות מהשירות. בנוסף, יש לקחת בחשבון כי הפז"מ בימים שבהם יעדר החייל משירות – לא יספרו לו (מה שמכונה בלשון החפ"שים "דפוק").

חשוב לציין שגם בנקודת הזמן הזו הצורך להיוועץ בעורך דין שמתמחה בדיני צבא הוא קריטי על מנת שתדעו כיצד לשמור על זכויותיכם מול המערכת הצבאית.

מרגישים מבולבלים ומסובכים? אתם לא לבד!

במידה ואתם כבר נפקדים, חוששים מהבאות וקוראים שורות אלה, דעו לכם כי באמצעות עורך דין המתמחה בדיני צבא ניתן לוודא כי התוצאות המשפטיות והעונשים להם אתם צפויים עשויים להיות קלים בהרבה ממה שעשוי להיות אם תתמודדו עם המצב הזה לבד.

לייעוץ ראשוני מקצועי ללא עלות צרו קשר עוד היום עו"ד דניאל איטח 053-2177775

טל עזיז
טל עזיז
2023-06-19
אחד המשרדים הטובים שיצא לי לעבוד איתם תודה על הכל שירות מקצועיות ומחיר לעניין
הורן עזיז
הורן עזיז
2023-06-19
אמין, מקצועי, מהיר. במילים אחרות אי אפשר לבקש יותר
ben saraf
ben saraf
2023-06-19
מענה מהיר ומקצועי מחיר מצויין ממליץ בחום
Illy Hikri
Illy Hikri
2023-06-19
מקצועי, קשוב, מבין, פשוט להיות בידיים טובות
Yarin Diga
Yarin Diga
2023-06-19
עורך דין מקסים ומקצועי
investor stocks
investor stocks
2023-06-16
עו"ד ברמה מאוד גבוהה הוציא אותי מהבית משפט עם המכנס והתחתונים למעלה
יששכר קלנטרוב
יששכר קלנטרוב
2023-04-04
עו"ד מצוין, בעל חשיבה משפטית מעולה.

השאירו פרטים:

עוד בנושא

נפקדות – המדריך המלא

מה בין עריקות לנפקדות? האם מדובר באותו דבר? ומה הן ההשלכות של נפקדות\עריקות? השאלות הללו מעסיקות חיילים רבים, ובהתחשב בכך שעריקות היא עבירה חמורה יותר,

קרא עוד »
פטור מצה"ל

מדוע עליי לפעול באופן מוסדר לקבלת פטור מהצבא בעת הצורך? במדינת ישראל ישנה חובת גיוס, שחלה על כלל האוכלוסייה. לעתים מועמדים לשירות ביטחון ואף חיילים

קרא עוד »

השאירו פרטים וניצור עמכם קשר

פתח ווצאפ!
1
💬 איך אפשר לעזור?
Scan the code
שלום,
כאן עורך דין דניאל איטח
איך אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן